گواهی کالیبراسیون چیست؟

گواهی کالیبراسیون چیست؟

گواهی کالیبراسیون چیست؟

 

کالیبراسیون فرآیندی است که برای حفظ دقت یک دستگاه اندازه گیری استفاده می شود. فرآیند کالیبراسیون شامل مقایسه دستگاه اندازه گیری با یک مرجع شناخته شده است – مرجع در رابطه با دستگاه کالیبره شده بسیار دقیق است.

هنگام خرید یک ابزار، چگونه سطح دقت دستگاه را تأیید می کنید؟ گواهی‌های کالیبراسیون از آنجا وارد می‌شوند. گواهی‌های کالیبراسیون سطوح دقت دستگاه را به یک مرجع استاندارد تأیید می‌کنند.

کالیبراسیون دستگاه باید در مؤسسه ملی استاندارد و فناوری ایالات متحده (NIST) یا مؤسسه ملی مترولوژی مربوطه که در کشور شما تأسیس شده است، قابل ردیابی باشد. کالیبراسیون باید توسط یک ارائه دهنده خدماتی انجام شود که طبق استاندارد ISO 17025 معتبر است.

گواهی کالیبراسیون چیست؟

گواهی کالیبراسیون چیست؟

گواهی کالیبراسیون سندی است که حاوی اطلاعاتی در مورد کالیبراسیون یک دستگاه است. این گواهی اطلاعات ارزشمندی در مورد کیفیت و دقت اندازه گیری دستگاه ارائه می دهد. گواهی کالیبراسیون بر اساس استانداردهای ارائه شده توسط موسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST) تهیه شده است.

توجه به این نکته ضروری است که دقت و کالیبراسیون یک دستگاه بر اساس عوامل بسیاری متفاوت است. به عنوان مثال، دستگاه های حساس مورد استفاده در صنایع ممکن است به سطح بالاتری از کالیبراسیون نیاز داشته باشند. به طور مشابه، یک دستگاه اندازه گیری که برای عملیات کمتر پیچیده استفاده می شود ممکن است به دقت بالاتری نیاز نداشته باشد. بسته به کالیبراسیون یک دستگاه، هزینه آن نیز تغییر می کند.

یکی از الزامات سنسور های شرایط محیطی که در آزمایشگاه ها٫ مراکز درمانی، اتاق سرورها و… نصب و مورد استفاده قرار می گیرند داشتن گواهینامه کالیبراسیوت معتبر است.

گواهی کالیبراسیون باید شامل چه مواردی باشد؟

گواهی های کالیبراسیون از ساختار خاصی پیروی می کنند. این سند دارای اطلاعات مختلفی در مورد دستگاه به همراه استانداردهای اصلی است. در اینجا ساختار اصلی گواهی کالیبراسیون را برایتان شرح می دهیم:

  • عنوان: نام گواهی
  • جزئیات آزمایشگاهی که وظیفه کالیبراسیون را بر عهده دارد
  • اطلاعات مشتری
  • یک کد شناسایی منحصر به فرد برای گواهی کالیبراسیون
  • نام دستگاه و جزئیات
  • جزئیات در مورد شرایط محیطی که در آن کالیبراسیون انجام شده است
  • نتایج کالیبراسیون با قراردادهای علامت مربوطه
  • نام و هویت و امضای مسئول کالیبراسیون
  • بیانیه ای که این نتایج آزمایش را مشخص می کند فقط مربوط به این دستگاه خاص است
  • شواهدی که نشان می دهد اندازه گیری ها قابل ردیابی هستند

برخی از این جزئیات ممکن است وجود نداشته باشند یا بسته به دستگاهی که خریداری می کنید تغییر کنند.

گواهی کالیبراسیون قابل ردیابی چیست؟

در کالیبراسیون تجهیزات، یک کلمه وجود دارد که اهمیت زیادی دارد – قابلیت ردیابی. قابلیت ردیابی اندازه گیری ویژگی آن است که در آن می توان آن را به یک مرجع شناخته شده مرتبط کرد. بدون قابلیت کشش، نمی توانیم ثابت کنیم که اندازه گیری درست است. تعریف رسمی قابلیت ردیابی بر اساس واژگان بین المللی مترولوژی عبارت است از:

“ویژگی یک نتیجه اندازه گیری که به موجب آن می توان نتیجه را از طریق یک زنجیره ناگسستنی مستند از کالیبراسیون ها به یک مرجع مرتبط کرد، که هر کدام به عدم قطعیت اندازه گیری کمک می کنند.”

تجهیزات یا دستگاهی که به درستی کالیبره شده باشد تا مقادیر مرجع قابل ردیابی خواهد بود. با این حال، قابلیت ردیابی تجهیزات می تواند در طول زمان تغییر کند. به عبارت دیگر دقت اندازه‌گیری آن در طول زمان تغییر می‌کند و این فرآیند زمانی تسریع می‌یابد که تجهیزات تحت استفاده مداوم باشد. برای حفظ قابلیت ردیابی، تجهیزات باید در فواصل زمانی معین کالیبره شوند.

گواهی کالیبراسیون چیست؟

استانداردهای کالیبراسیون

استانداردهای کالیبراسیون برای اطمینان از صلاحیت در تست و کالیبراسیون وجود دارد. از این رو، یک آزمایشگاه باید به این استانداردها پایبند باشد تا به عنوان یک منبع قابل اعتماد شناخته شود. اجازه دهید به استانداردهای پذیرفته شده جهانی در کالیبراسیون نگاه کنیم.

ISO 17025: این استاندارد در آزمایشگاه هایی که به کالیبراسیون و آزمایش تجهیزات اختصاص داده شده اند استفاده می شود. ISO 17025 به قابلیت ردیابی اندازه گیری ها، نشان دادن صلاحیت فنی و استفاده از عدم قطعیت اندازه گیری نیاز دارد.

برنامه تضمین کالیبراسیون NIST (موسسه ملی استانداردها و فناوری): استاندارد NIST تأیید می کند که آیا آزمایشگاه به اندازه کافی برای کالیبراسیون دستگاه های اندازه گیری مناسب است یا خیر. این گواهی تنها در صورتی صادر می شود که آزمایشگاه تمام استانداردهای اندازه گیری حفظ شده توسط NIST را اجرا کرده باشد.

استانداردهای کالیبراسیون NIST

مجموعه ای از استانداردهای کالیبراسیون NIST برای آزمایشگاه ها وجود دارد. می‌توانید منابعی در مورد شیوه‌های آزمایشگاهی خوب، روش‌های اندازه‌گیری خوب، و رویه‌های عملیاتی استاندارد پیدا کنید.

چگونه گواهی کالیبراسیون بگیریم؟

گواهی کالیبراسیون برای هر تجهیزاتی که از آن در کاربردهای صنعتی، پزشکی یا علمی استفاده می شود، الزامی است. از آنجایی که صنعت نیاز به دقت دارد، گواهی کالیبراسیون تنها در صورتی صادر می شود که تجهیزات تمام جعبه های مناسب را بررسی کنند.

سنسورهای شرکت تولیدی مهندسی ایده آل مهدبان تماما دارای گواهینامه کالیبراسیون معتبر و قابل پیگیری می باشند.  

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *